Älska dig själv!

Hej alla läsare!

Igår var det en mycket flummig dag i skolan, kanske för att det var fredag - snart helg?
Nu när helgen väl är här är det svårt att bestämma vad man ska göra av den.
Då är det bra att ha föräldrar som fixar planer åt än. Middag borta ikväll, handla på förmiddagen och just nu blogga lite.


Denna såg jag igår på busshållplatsen!?


Nu snackas det ju mycket om olika dieter, för att bli smal eller för att bara få muskler.
Vissa dieter som GI går ut på att man ska hålla koll på GI i maten och röra sig lite varje dag.
I andra dieter eller program ska man äta små piller som ersätter mål.
Detta tycker jag låter helt galet, piller är INTE mat, alltså kan detta inte ersätta ett eller flera mål.
Eller ett hårt träningsschema som gör att man har träningsvärk hela livet(dagen).
Vilket faktiskt inte är så mysigt.

Jag tror att allt hänger på hur man mår psykiskt och fysiskt.
Jag äter nyttigt och onyttigt, varför?
Jo när jag mår bra eller får mat serverad framför mig är jag lycklig, alltså så äter jag nyttigt.
Men om t.ex. ett prov går dåligt äter jag sämre eller onyttigare.
Jag tror att kroppen lurar hjärnan att man mår jätte bra av choklad eller alldeles för fet mat, när vi kanske inte gör det.
För vem vill inte vara lycklig och eller glad? Ja jag känner ingen sådan i alla fall.
Så det man ska göra är att inte låta magen/kroppen lura dig. Men skippa heller inte det goda mindre nyttiga.
Jag säger inte att du bara ska äta det absolut nyttigaste, utan att du ska tänka på att inte få i dig för mycket av något.
Inte ens tomater är nyttiga i överflöd. Ät ofta, regelbundet och enligt tallriksmodellen.
Sedan någon eller några gånger i veckan kan du ta den där brownien på 7eleven eller den där efterlängtade godispåsen. Bara du får i det nyttiga också. För om du väljer bort nyttig mat med allt de kroppen behöver och bestämmer dig för att leva på sött och fett så mår kroppen dåligt, vilket resulterar till att du lägger på dig något kilo. Om du istället äter så du får i dig det livsnödvändiga och sedan tar en brownie är kroppen nöjd och därmed ger det inte samma negativa effekt.

Dessutom tycker jag inte att man ska noja sig så mycket över sin vikt. I 14-16 års åldern är det vanligt att lägga på sig ett par extra kilo. Tro mig det ordnar sig sen. Dessutom hellre ett kilo för mycket än ett kilo för lite. All denna utseendefixering drabbar alla. Jag har själv haft komplex, men för kanske bara någon vecka sedan la jag allt sånt tjafs bakom mig. Nu bryr jag mig inte längre, jag är som jag är och det är inget jag eller någon annan kan göra åt det. Så jag tänker bara på att äta nyttigt för min kropps skull, inte för mina ögons.
Dessutom ska man få äta godis och kakor, faktum är att det faktiskt finns ett ämne i choklad som gör oss lyckliga.

Så var nöjd med dig själv, noja dig inte. Du duger som du är. Och kom ihåg, du kan aldrig bli nöjd med ditt utseende förens du lärt dig att älskar dig själv.





//Anna

Kommentarer
Postat av: sanna

varför så speciellt att det står black is back? (A) :D

2008-09-14 @ 11:39:31
URL: http://sannaheterjag.blogg.se/
Postat av: Anninda Anna

Jo därför att jag undrar om någon visste vad dem menar!? Det kanske är djupare en klädsel? :O ;P

2008-09-14 @ 11:54:57
URL: http://anninda.blogg.se/
Postat av: sanna

okej :P man kan ju mena olika men det kan ha med aik att göra ;)

2008-09-14 @ 12:13:00
URL: http://sannaheterjag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0